Jako kryteria podziału podnośników dwukolumnowych należy wyróżnić zastosowany w nich mechanizm nośny oraz sposób synchronizacji kolumn, a także ich łączenia. Wybór odpowiedniego podnośnika kolumnowego często jest podyktowany warunkami, które są w warsztacie – wysokość do sufitu czy rodzajem posadzki. Jeśli warunki są optymalne, warto zastanowić się nad napędem, który jest wbudowany w podnośnik kolumnowy. Wybór często rozstrzyga się pomiędzy podnośnikiem kolumnowych śrubowym a podnośnikiem hydraulicznym.
Ponieważ rodzaj napędu jest technicznym aspektem, na którym nie musi znać się klient wykonujący naprawy samochodów, warto tą kwestię omówić z doradcą techniczno-handlowym, który pomoże wybrać optymalny sprzęt oraz wyjaśni zrozumiale różnice między rodzajami napędu podnośnika kolumnowego.
Pierwszym z mechanizmów jest napęd elektrohydrauliczny o stosunkowo prostej budowie. Praca tego napędu odbywa się poprzez wytworzenie odpowiedniego ciśnienia, za które odpowiada pompa z silnikiem elektrycznym. Napęd oraz zbiornik na olej jest zazwyczaj montowany na zewnątrz jednej z kolumn po tej samej stronie co sterowanie podnośnika. Poruszanie się w górę oraz w dół wózków podnośnika wywoływana jest poprzez siłowniki, do których pod ciśnieniem dostarczany jest płyn hydrauliczny. Synchronizacja siłowników kontrolowana przez liny prowadzone poprzez łączenie górne lub dolne w zależności od konstrukcji podnośnika. Przykładem podnośnika hydraulicznego z łączeniem dolnym jest Invento EL240, natomiast z łączeniem górnym Invento EL246 TL. Warto zaznaczyć, że łączenie górne wymaga sporego zapasu miejsca od podnośnika do sufitu. Tego typu podnośniki posiadają specjalne zapadki, które są formą zabezpieczenia podnośnika podczas pracy z uniesionym pojazdem lub utratą ciśnienia w układzie hydraulicznym.
Drugim napędem jest napęd śrubowy. Podnośnik dwukolumnowy śrubowy posiada jeden lub więcej silników elektrycznych, które służą do napędzenia śruby nośnej, przeniesienie napędu ze śruby odbywa się poprzez pasek klinowy. Przykładem podnośnika o dwóch silnikach jest Butler Torek 32 WK, synchronizacja pracy kolumn posiadających osobne silniki odbywa się zazwyczaj poprzez linki lub bardziej zaawansowane układy elektroniczne, natomiast w podnośnikach z jednym silnikiem zazwyczaj stosuje się łańcuch lub wał kardana.
Warto także wyróżnić podnośnik dwukolumnowy na ramie, który może być montowany na słabszym podłożu. To szczególnie cenne dla takich właścicieli warsztatów czy serwisów wulkanizacyjnych, którzy adaptowali do swoich usług budynki, jakie wcześniej pełniły różne role. Takim podnośnikiem jest Butler Torek 32 PC2, który dzięki wzmocnionej ramie może zostać zamontowany na posadzce o grubości minimum 15 cm w przeciwieństwie do standardowych podnośników, dla których wymagana jest posadzka o grubości minimum 30 cm.