Podnośniki kolumnowe do warsztatów

Jednym z podstawowych elementów wyposażenia warsztatu jest podnośnik. Niezależnie od dziedziny, w której specjalizuje się warsztat, praca bez podnośnika w pewnym momencie może okazać się niemożliwa. W wielu sytuacjach mechanicy muszą obejrzeć auto od spodu czy to w celu konkretnej wymiany jednego z elementów, czy w celu zdiagnozowania istniejącej usterki, a jeżeli warsztat lub serwis świadczy usługi wulkanizacyjne to praca bez podnośnika jest właściwie niemożliwa.

To jaki podnośnik jest zamontowany w warsztacie czy serwisie wulkanizacyjnym, czy będzie to podnośnik kolumnowy czy nożycowy, a może jeszcze inny to jedno z pierwszych pytań, z którym mierzy się osoby otwierające własny warsztat lub serwis wulkanizacyjny. Jeśli już wcześniej mieli doświadczenie w pracy na serwisie mają swoje przyzwyczajenia, które wraz ze świadomością posiadanego budżetu, ułatwiają im podjęcie decyzji o wyborze podnośnika.

Bardzo często klienci wybierają samochodowe podnośniki kolumnowe, zwane popularnie kolumnówkami. Są one wygodne w obsłudze, bezpieczne i można wybrać z wielu opcji dotyczących ilości kolumn, wagi udźwigu czy długości ramion.

Kolumnowe podnośniki samochodowe występują w wersji stacjonarnej oraz mobilnej. Mobilne wersje podnośników kolumnowych występują w konfiguracji 4, 6 lub nawet 8 kolumn i są głównie wykorzystywane do podnoszenia dużych pojazdów ciężarowych, naczep lub autobusów. Wśród stacjonarnych podnośników kolumnowych możemy wyróżnić 1-kolumnowe, 2-kolumnowe oraz 4-kolumnowe.  Najbardziej popularne z nich to z całą pewnością podnośniki 2-kolumnowe, ponieważ ich praktyczna konstrukcja pozwala mechanikom oraz serwisantom na wygodną obsługę pojazdów podczas wszelkiego rodzaju napraw. Podnośniki 2-kolumnowe są też korzystne ekonomicznie oraz występują w wielu wariantach. Warto zwrócić uwagę na dopuszczalną masę, którą może podnieść podnośnik. Popularne 2 tony są czasami na małą wartością, dla serwisów pracujących z większymi samochodami.

Podnośniki dwukolumnowe pozwalają unieść pojazd na wysokość około dwóch metrów, dzięki czemu mechanicy mają pełny i swobodny dostęp do podwozia. Ponieważ często pod podnośnikiem wykonywana jest praca konieczne jest uniesienie rąk nad głowę.

 Kolejna istotna sprawa to ramiona podnośników dwukolumnowych, a przede wszystkim ich długość. Jeżeli warsztat zazwyczaj obsługuje samochody osobowe bądź auta typu SUV to ramiona o długości 1 300 mm będą wystarczające, przykładem takiego właśnie podnośnika będzie Invento EL240. Jeżeli natomiast warsztat serwisuje i naprawia również samochody dostawcze to warto poszukać podnośnika o dłuższych ramionach, idealnym przykładem takiego rozwiązania jest Invento EL250L, którego ramiona mają 1 800 mm. Część podnośników kolumnowych posiada w swoim standardowym wyposażeniu specjalne adaptery przedłużające ramiona o 80mm, które ułatwiają podnoszenie samochodów terenowych oraz dostawczych. To wygodne rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę.

Kolejnym parametrem, na który często zwracają uwagę właściciele serwisów samochodowych to czas podnoszenia. Jest on podawany w sekundach i oznacza jak długo podnośnik kolumnowy będzie unosił auto na maksymalną wysokość. Często samochodowe podnośniki kolumnowe unoszą pojazd w około 60 sekund.

Kolumnowe podnośniki samochodowe muszą być regularnie serwisowane. Jest to wymóg aby Urząd Dozoru Technicznego miał pewność, że pracujący pod podnośnikiem pracownik jest bezpieczny. Takie serwisy podnośników kolumnowych należy wykonywać tylko w firmach, które są w stanie przygotować zaświadczanie do UDT-u.

Jak wybrać podnośnik kolumnowy?

Wybór odpowiedniego podnośnika samochodowego powinien być podyktowany miejscem jego montażu. Nie każdy podnośnik można zamontować z każdym miejscu. Dlatego też aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji należy przed taką dużą inwestycją w warsztacie czy serwisie wulkanizacyjnym należy zaprosić do warsztatu doradcę techniczno-handlowego, który będzie miał możliwość obejrzeć miejsce montażu, sprawdzić rodzaj posadzki, przyłącza, które znajdują się w obrębie pracy podnośnika oraz na podstawie tych danych wybrać najlepszy sprzęt.

Jak podnośnik zostanie prawidłowo dobrany do warunków sam jego montaż podnośnika kolumnowego nie jest bardzo skomplikowany. Co jednak bardzo ważne od prawidłowego montażu podnośnika zależy jego prawidłowe oraz co najważniejsze bezpieczne użytkowanie.

Aby zamontować podnośnik dwukolumnowy miejsce w warsztacie powinno zostać w tym celu specjalnie przygotowane. Pierwszym istotnym elementem jest posadzka, jej grubość powinna wynosić co najmniej 30 cm i ważne aby był to jednorodny beton. Wyjątkiem od tej zasady są podnośniki ze specjalną wzmacnianą ramą, dla których posadzka musi posiadać minimum 20 cm grubości. Wymagana klasa betonu to minimum B20 lub B30. Należy także zwrócić uwagę, aby wokół miejsca, w którym zostanie zamontowany podnośnik była pozostawiona wystarczająca ilość wolnej przestrzeni minimum 4,2 x 6 m. Istotnym jest także aby instalacja elektryczna w warsztacie była zgodna z wymaganiami konkretnego podnośnika. Informacje o warunkach montażu są zawarte w karcie produktowej, jednak większość doradców techniczno-handlowych zna je świetnie na pamięć.

Jeśli dany warsztat czy serwis wulkanizacyjny był budowany z myślą o swoim przyszłym zastosowaniu, posadzka najczęściej jest wystarczającej grubości, gorzej jest z przestrzeniami adaptowanymi – domami jednorodzinnymi, garażami przerabianymi na serwisy.

Jak zamontować podnośnik kolumnowy ?

Montaż podnośnika dwukolumnowego powinniśmy rozpocząć od odkręcenia śrub od ramy transportowej. Następnym krokiem jest prawidłowe ustawienie kolumn, podłączenie elektromagnesów i zapadek bezpieczeństwa. Po wykonaniu tych czynności możemy zabrać się za wiercenie otworów według instrukcji producenta naszego podnośnika i montaż dodatkowej ramy. Kolejne wyzwanie to montaż lin odpowiadających za synchronizację, tą czynność także należy wykonać według zaleceń w instrukcji, następnie umieszczamy i smarujemy koło pasowe. Należy zwrócić uwagę aby liny były odpowiedniego napięte z tego powodu warto skorzystać z doświadczonych specjalistów, którzy wykonywali już wiele takich czynności. Teraz możemy przejść do podłączenia układu hydraulicznego i zamontowania ramion podnośnika. Jeżeli wykonaliśmy wcześniejsze czynności to możemy zabrać się za napełnieni zbiornika olejem, a także nasmarowanie ruchomych części podnośnika. Przechodząc do podłączenia instalacji elektrycznej należy zaznaczyć, że powinien zająć się tym wykwalifikowany specjalista posiadający uprawnienia SEP. Na koniec musimy wyregulować mechanizm podnoszący i odpowietrzyć układ hydrauliczny poprzez przytrzymanie przycisku opuszczania.

Duże, profesjonalne firmy oferują montaż podnośników samochodowych w cenie samego urządzenia, podobnie jak jego transport. Warto zwrócić na to uwagę porównując oferty podnośników. Koszt takiego montażu to około kilkuset złotych i najczęściej trwa 1 dzień i wymaga pracy jednego a często dwóch serwisantów.